Je bent van harte welkom bij de basiscursus Fotografie in het Dorpshuis De Zwaan in Uitgeest. Het doel van de basiscursus is om jou meer beheersing over je camera te geven zodat je mooiere foto’s kunt maken. Nagenoeg iedere camera is geschikt, zolang deze maar handmatig in te stellen is. Door de cursus leer je de werking van je camera begrijpen en leer je compositie in je foto’s toe te passen. Hierdoor zijn je foto’s beter in balans en prettiger om naar te kijken.

In vijf zaterdagochtenden (om de week) leer je werken met de belangrijkste fotografische begrippen als diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans, lichtmeting en scherpstelpunten.  Daarnaast zal er nadrukkelijk aandacht zijn voor compositie door de “Gulden snede” en symmetrie toe te passen en je omgeving meer bij je foto te betrekken.

Opbouw van de cursus

Iedere week wordt een ander gedeelte van de theorie besproken. Die ga je vervolgens dezelfde ochtend samen met je medecursisten oefenen. Voor de volgende cursusdag krijg je een opdracht om de geleerde theorie te oefenen met je camera. Zo leer je in de praktijk je kennis toe te passen. Van je mooiste foto’s laat je een afdruk maken. Dit kan bij bedrijven als Kruidvat, Hema of bv. Mediamarkt. Gezamenlijk bespreken we de foto’s zodat we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. De laatste cursusdag staat in  het teken van studiofotografie en wordt de cursusruimte omgebouwt tot een fotostudio waarbij je aan de slag gaat met studiofotografie. 

Ook besteden we iedere cursusochtend aandacht aan het werk van een bekende fotograaf. Zo leer je  fotografische begrippen in de foto’s te herkennen en leer je het werk van bekende fotografen kennen.

Ter afsluiting van de basiscursus sluiten we af met een gezamenlijk dagdeel wat afhankelijk van het weer wordt ingevuld met een bezoek aan een fototentoonstelling of een gezamelijke buitenshoot.

In het najaar 2019 start weer een basiscursus fotografie. Het is mogelijk om je hier ovor op te geven. Het maximale deelnemersaantal van de cursus bedraagt 10 personen. De cursusdata betreffen 2 november, 16 november, 30 november, 14 december en 4 januari. De cursus start hiermee dus na de herfstvakantie en houdt rekening met de kerstvakantie. Let op, tussen iedere cursusdag zit 1 week, zodat je kunt werken aan je opdrachten. Voor de laatste cursusdag is 1 extra week ingepland in verband met de kerstvakantie. De kosten zijn 79 euro (incl. koffie/thee en koek). 

Wil je een indruk krijgen van de cursus, kijk dan snel in het gastenboek. 

Tot snel

Antoinette Valkering

Valkering Photography